Fogaskoszorú – menetes vagy kazettás?
Ez az egyik alkatrész, ami a leghamarabb el szokott kopni egy bringán. A fogaskoszorú az áttételért felelős alkatrész. A fogaskerekeken a láncot a váltó mozgatja, ezért igen kemény igénybevételnek van kitéve, különösen akkor, hogyha nem kapja meg a megfelelő kenést.
Ha elkopik, akkor a lánc nem kapaszkodik megfelelően a tompa fogakba, amitől „szalajtani“ kezd. Ez a jelenség főként akkor jelentkezik, amikor a lánc az egyik kisebb fogaskeréken van és éppen keményen erőltetjük a bringát, például emelkedőn felfelé.
Ha a legkönnyebb fokozaton is túl nehéz tekerni, akkor a fogaskoszorú lecserélhető egy nagyobbra, amin a nagy fogaskerék több foggal rendelkezik. Minél nagyobb, annál könnyebb lesz dombot mászni a bringával.
Az olcsóbb kerékpárok menetes racsnit alkalmaznak. Ennek az a hátránya, hogy a szabadon futó rész integrálva található a fogaskoszorúban. Így, ha az elkopik, akkor cserélni kell. A kazettás sokkal modernebb és strapabíróbb, a felhelyezése is egyszerűbb. Ez esetben a szabadon futó rész a kerékagy részét képezi, így azt nem kell kicserélni a fogaskoszorúval együtt.